Ik werk met kinderen die uitvallen in het onderwijssysteem, niet omdat ze niet slim of gemotiveerd zijn, maar omdat het onderwijs niet aansluit op hun manier van denken en doen (en dus leren). Wanneer een kind afwijkt van het gemiddelde, wordt vaak gekeken naar wat er ‘mis’ is met het kind, terwijl het probleem juist in de omgeving ligt. Ik zie dagelijks hoe kinderen die vastlopen op school ook op sociaal-emotioneel vlak in de knel komen. Ze ontwikkelen faalangst, krijgen een negatief zelfbeeld en verliezen hun plezier in leren. Soms loopt het zelfs zo ver op dat ze thuis komen te zitten en helemaal niet meer functioneren binnen het schoolsysteem. De kern van het probleem ligt in de manier waarop onderwijs wordt aangeboden. Het systeem houdt te weinig rekening met hoe een kind zich ontwikkelt en leert. Als je kijkt naar hoe we bij volwassenen met een burn-out omgaan, dan worden daar drie belangrijke stappen genomen:
Ik ben ervan overtuigd dat we voor kinderen eenzelfde aanpak nodig hebben. Alleen werken aan faalangst en negatieve gedachten is niet genoeg. Er moet óók gekeken worden naar de ‘werkvloer’ van het kind: de schoolomgeving. Hoe denkt een kind? Wat is zijn of haar leerstijl? In hoeverre past de manier van lesgeven bij hoe het kind informatie verwerkt? En vooral: hoe kan een kind zijn eigen leerstijl volgen zonder buiten de klas te vallen? Als we hier geen aandacht aan besteden, blijven we symptoombestrijding doen. Te veel kinderen komen onnodig in de jeugdzorg terecht, terwijl de oplossing ligt in een onderwijssysteem dat niet alleen kijkt naar wát een kind leert, maar vooral naar hoe een kind leert.
Schoterlandseweg 45
8451 KA Oudeschoot
Veluwezoom 5
1327 AA Almere
KvK: 78356954
BTW: NL861363942B01
IBAN: NL69 INGB 0006 2364 60
support@springcast.fm
Tel: 085 1306 894
support@springcast.fm
Tel: 085 1306 894
KvK: 78356954